سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرطان روده بزرگ

سرطان کولورکتال سرطانی است که از روده بزرگ یا رکتوم شروع می شود. برخی از عواملی که خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش می دهند عبارتند از: اضافه وزن یا چاقی، کم تحرکی، رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز و فرآوری شده، سیگار کشیدن، مصرف زیاد الکل، بالا بودن سن، و سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان کولورکتال یا پولیپ.

 

غربالگری منظم سرطان کولورکتال یکی از قوی ترین سلاح ها در برابر سرطان کولورکتال است. اکثر سرطان های روده بزرگ با یک پولیپ شروع می شوند - یک رشد کوچک در پوشش روده بزرگ یا راست روده. غربالگری می تواند به تشخیص زودهنگام سرطان کولورکتال کمک کند، زمانی که کوچکتر است، گسترش نیافته است و ممکن است درمان آن آسان تر باشد. برخی از آزمایش‌های غربالگری نیز می‌توانند با پیدا کردن و حذف پولیپ‌ها قبل از تبدیل شدن به سرطان، از سرطان روده بزرگ پیشگیری کنند.

 

انجمن سرطان آمریکا موارد زیر را برای افرادی که در معرض متوسط ????خطر ابتلا به سرطان کولورکتال هستند توصیه می کند:

 

مردان و زنان باید غربالگری منظم را از 45 سالگی شروع کنند.

 

افرادی که از سلامت خوبی برخوردارند و امید به زندگی آنها بیش از 10 سال است باید غربالگری منظم سرطان روده بزرگ را تا سن 75 سالگی ادامه دهند .

 

برای افراد 76 تا 85 ساله ، تصمیم برای غربالگری باید بر اساس ترجیحات، امید به زندگی، سلامت کلی و سابقه غربالگری قبلی باشد.

 

افراد بالای 85 سال دیگر نباید غربالگری سرطان کولورکتال را انجام دهند.

 

آزمایشات مبتنی بر مدفوع

 

  1. تست ایمونوشیمیایی مدفوع با حساسیت بالا  هر سال
  2. آزمایش خون مخفی مدفوع بسیار حساس هر سال
  3. آزمایش DNA مدفوع چند هدفه (MT-sDNA)* هر 3 سال یکبار
  4. معاینه بصری کولون و رکتوم
  5. کولونوسکوپی هر 10 سال یکبار یا
  6. سی تی کولونوگرافی (کولونوسکوپی مجازی)* هر 5 سال یکبار یا
  7. سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر* هر 5 سال یکبار

اگر فردی بخواهد با آزمایشی غیر از کولونوسکوپی غربالگری شود، هرگونه نتیجه آزمایش غیرطبیعی باید با کولونوسکوپی پیگیری شود.

 

افراد در معرض خطر بالای سرطان کولورکتال بر اساس سابقه خانوادگی و/یا شخصی یا سایر عوامل ممکن است نیاز داشته باشند: غربالگری را قبل از 45 سالگی شروع کنند، بیشتر غربالگری شوند یا آزمایش های خاصی را انجام دهند. با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد خطر ابتلا به سرطان کولورکتال صحبت کنید تا بدانید چه زمانی باید آزمایش را شروع کنید.

 

تفاوت‌هایی بین این تست‌ها وجود دارد که باید در نظر بگیرید، اما مهم‌ترین چیز این است که غربالگری شوید، مهم نیست کدام آزمایش را انتخاب می‌کنید. با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد اینکه کدام آزمایش ها ممکن است گزینه های خوبی برای شما باشند و با ارائه دهنده بیمه خود در مورد پوشش خود صحبت کنید